sunnuntai 18. elokuuta 2013

Making Nami; Shirt and Skirt

Se rimmaa XD
It rimes :3

Taas päivittelen blogia sunnuntaina. Kolmas sunnuntai putkeen. Katsotaan, jos saisin ensi viikolla päivitettyä jonain muuna päivänä XD. Tälläkin viikolla olen tuijottanut Greyn anatomiaa dvd:ltä ja pelannut The Sims 2. Olen myös tehnyt Nami-cossia, josta puhun tässä postauksessa.

Again I’m writing on a Sunday. The third Sunday in a row.  I wonder if I can write on a another day next week XD. This week I’ve been watching Grey’s anatomy from dvd and played The Sims 2. I've also been making my cosplay of Nami of which I’m gonna talk about in this post.  

Muistutuskuva :3


Olen tehnyt Namin paitaa ja hametta pitkin viikkoa aina kun inspiraatio on iskenyt ja sain ne jo valmiiksi. Vaikeimmat jutut eli clima tact, lokitikku ja kengät ovat vielä edessä, mutta tässä tulee paidan ja hameen tekovaiheita.

I’ve been making Nami’s shirt and skirt during the week when I get inspired and I’m already finished with them. The harder parts clima tact, log pose and shoes are still to come, but here is the making of the shirt and skirt.

Ostin kummallekin “pohjan” kirpparilta, joten minun ei tarvinnut käydä kangaskaupassa tätä cossia varten. Hame näytti alun perin tältä:

I bought a base for both form  flea market, so I didn't have to go to a fabric store for this cosplay. The  skirt originally looked like this:

Alkuperäinen hame
Original skirt


 Hame oli alun perin liian iso minulle, joten kavensin sitä. Edessä olevat napit jäävät piiloon paidan helman alle, joten niillä ei ole mitään väliä ovatko ne siinä vai ei.

The skirt was too big for me, so I took it in a little bit. the buttons in the front are gonna be hid under the shirt so they don’t matter.
mm. tämä takana olleen vekin ompelin kiinni kaventaakseni hametta.
for example this piece that was in the back I sewed to take in of the skirt. 

Hameessa oli myös ”alushame”, alempi ja ohuempi kerros, joka oli ärsyttävän pitkä, koska näkyi helmasta. Lyhensin myös sitä.

The skirt had an ”underskirt”, a inner and sheer layer, which was annoyingly long, because it showed at the hem. So I shortened it.

Sitten lisäsin ympyrät sivuille. Käytin kangasta, jonka olin ostanut edellistä cossiani, Luffya varten, mutta siitä oli jäänyt yli aika paljon. Nytkin käytin vain pienen osan siitä, joten minulla on sitä vieläkin.

Then I added the circles to the sides. I used the fabric I bought for my Luffy-cosplay, because I still had it quite a lot. Even now I used a little bit of it, so I still have it.


Ympyröiden piirtämisessä käytin apuna mukia ja kynäpurkkia, koska en löytänyt harppiani mistään. Onneksi löysin hyvän kokoiset apuvälineet :D. Ympyröiden
ompeleminen oli tuskaa, kun hametta piti kääntää koko ajan. Yksi vaikeimmista jutuista mitä olen ommellut koskaan.

I used a mug and a pot for my pens to draw the circles, because I couldn’t find my compass. Luckily I found the right size equipment for the circles :D. Sewing of the circles was torture, because I had to turn the skirt all the time. One of the hardest things I’ve ever sewn.


Valmiita ympyröitä, sekä ihana digimon viivotin XD
Ready to be sewn circles and a lovely digimon ruler XD


Valmis hame!
It's done!
Paidankin siis ostin kirppikseltä. Alun perin siinä oli pitkät hihat kuten kuvasta näkee. Hihoista saa kuitenkin kenkiin päällysteet, sen takia paita oli paras löytö Namia varten.

I bought the shirt from flea market too. Originally it had long sleeves as you can see. I can make the covers for the shoes from the sleeves so I consider the shirt my best find for Nami.

Liian iso paita, jossa pitkät hihat = alkutilanne
Too big shirt and long sleeves = start point
 Paita oli myös iso minulle, joten kavensin sitä kyljistä. Hihojen ja kainaloiden kanssa oli myös ongelmaa, koska kainalot olivat tyhmässä kohdassa ja hihat olisivat näyttäneet oudoilta. Jouduin siis siirtämään kainalosauman paikkaa ja se ei ollut hirveän helppoa. Nyt paita kuitenkin näyttää hyvältä.


The shirt was also too big for me, so I took it in from the sides. I had a problem with the sleeves and armpits, because the armpits were in a stupid place and sleeves would have looked odd. I had to move the place of the arm pits and it wasn’t so easy. Now the shirt looks good.  

valmis paita sekä aiemmin tehty kravatti.
Finished shirt and a tie I made earlier.








1 kommentti: