tiistai 1. joulukuuta 2015

Joulukalenterianime Mawaru Penguindrum

Advent Calendar Anime Mawaru Penguindrum


Päätin herätellä aika lailla hiljaista kirjoitusintoani ja samalla testata tällaista tapaa katsoa animea ja kirjoittaa siitä. Jospa sitä tällä lailla saisi lisää intoa kirjoitteluun tänne bloginkin puolelle. Eli nyt siis luvassa 24 päivää päivittyvä postaus, johon tulee yhden Mawaru Penguindrumin jakson arvostelu päivässä. Tekstit yllättävästi spoilaavat animea ainakin jollekin tasolle.

I decided to wake up my sleeping writing habits and test out this way of watching an anime and writing about it. I might get more motivation to write the blog out of this. So now it's going to be 24 days of updating this post with an review of one episode of Mawaru Penguindrum in a day.



Valitsin Mawaru Penguindrumin ekaksi joulukalenterianimekseni, koska olen miettinyt sen katsomista pitkään ja nyt sain vihdoin tekosyyn katsoa sen. Aika lailla nollista lähdetään. Luin vain MyAnimeListin kuvauksen Mawarusta ennen katsomista, joten enpä suuremmin tiedä mitä on luvassa.

I chose Mawaru Penguindrum for my first advent calendar anime ever, because I've been wondering of watching it a long time and finally found a reason for it. I'm starting this from zero, I only read MyAnimeList's text about is, so I don't know what is coming. These text will spoil the anime to at least some level.

1. joulukuuta, jakso 1

Jättipä tämä aika sekavan fiiliksen. Tunteet meni ihan ääripäästä toiseen. Mawarun teema on ilmeisesti kohtalo ja valintojen vaikutus elämään, mikä kuulostaa tosi sekavalta ja vaikuttikin siltä jakson perusteella. Ensin Himari kuolee ja sitten herää henkiin ja yhtäkkiä ollaankin pingviinitransformaatiossa? Noh, ei siinä mitään, juoni vaikuttaa hauskalta ja nauroinkin jo ääneen pingviinin stalkatessa Shota. Päähenkilökolmikko oli mielenkiintoinen, lempparikseni näin alussa nousi Sho sillä pidin hänen luonteestaan eniten. Kanba vaikuttaa tosi isovelimäiseltä hahmolta, perheen päältä. Pidin myös Mawarun taiteesta, vaikka kyseenalaistan ohikulkijoiden animoinnin pelkästään valkoisiksi hahmoiksi. Jään seuraamaan innolla ja odotan lisää pingviinejä.

1st of December, episode 1

Well this was kind of an odd mix. Feelings went from one end to another. Mawaru's theme apparently is fate and the affect of your choices in life, which sounds complicated and seemed likes it based on the episode. First Himari dies, then is resurrected and suddenly it's a penguin transformation? Well, the plot seems interesting and I laughed out loud when the penguins were stalking Sho. The main trio is interesting, my favorite is Sho, because of his personality. Kanba seemed really big brotherish, like the head of the family. I also liked Mawaru's art, although I question animating the side walkers only as white figures. I'll continue watching this happily and I expect more penguins.


2.joulukuuta, jakso 2

Edelleen aika sekava fiilis, mutta nyt juonen pääteeman selkeytyessä tätä oli jo helpompi seurata. Kaikki pigviinirummun etsinnän lomassa tapahtuva tuntuu aika irralliselta vielä ja toivonkin, että juonet linkittyisivät jotenkin yhteen. Jakso oli kuitenkin tosi hauska, varsinkin pingviinien salakuuntelu oli mukavaa seurattavaa. Ihmettelen vain sitä, että jos kerran pingviinit eivät näy kellekään muille, niin miksi heidän päällään olevat asiat eivät sitten näy ”normaaleille” ihmisille ilmassa roikkuina tavaroina. Varsinkin, kun ihmiset kuitenkin tuntevat jos pingviinit osuvat heihin? Mietin myös, että toistuukohan pingviinitransformaatiokohtaus joka jaksossa ja jos toistuu niin montakohan kertaa jaksan katsoa sen?

2nd  of  December, episode 2

I'm still confused, but now when the plot became clearer it is easier to follow. All that happens alongside of searching the penguindrum seems kind of random and I hope that the plots will connect somehow. This episode was funny, especially the penguins eavesdropping was hilarious. I wonder that if the penguins can only be seen by the main trio, why the things that their wearing don't show to ”normal” people like they are things floating in the air? Especially when people seem to feel the penguins when they touch them? I also wonder whether the penguin transformation sequence will be in every episode and if it is, how many times I care to watch it?


3.joulukuuta, jakso 3

Mawaru Penguindrum tuntuu edelleen sekavalta, mutta luulen, että se johtuu siitä ettei penguindrumista ole kerrottu mitään muuta kuin sen oletettavan olemisen Ringon luona. Johan tässä alkaa epäillä onko sitä edes olemassa vai onko se jokin idea, tunne tai vastaava. Pääkolmikon luonteenpiirteet alkavat selkeytyä ja samalla Ringo vaikuttaa yhä vain häiriintyneemmältä. Currypäivä on söpö ajatus, mutta kun sen yhdistää stalkkaukseen siitä tulee vain häiriintynyttä.

3rd  of  Dececember, episode 3


Mawaru Penguindrum still feels random but I think its because there has been nothing told about the Penguindrum yet, only that it's supposed to be at Ringo's place. I'm starting to wonder if its even a proper thing or if it is an idea, feeling or something like that. The main trios character traits are beginning to become clearer and at the same time Ringo seems more and more disturbed. Curry day as an idea is cute but when it is put together with stalking it just becomes disturbing.


4.joulukuuta, jakso 4

Tämä olikin siitä erikoinen jakso, että Himaria näkyi tosi vähän ja pingviinitransformaatiokohtausta ei tullut. Muutenkin Ringo oli selvästi tämän jakson päähenkilö ja kaikki muu jää toissijaiseksi. Oli ihan hauskaa seurata Ringon häiriintynyttä ihastusta esim. prinsessakuvitelmien kautta, mutta jos anime jatkuu pitkään tällä samalla teemalla siihen kyllästyy äkkiä. Alkaa ärsyttää kun penguindrumista ei vieläkään tiedä oikein mitään.

4th of  December

This was an odd episode because there was not much Himari at all and there was no penguin transformation sequence. On other note Ringo seemed to be the main character in this one and everything else was set aside. It was funny to watch Ringo's disturbing attraction through her princess dreams, but if the anime continues this way it will become boring. It's also starting to annoy me that nothing is told about the Penguindrum. 

5.joulukuuta, jakso 5

Jakso oli mielenkiintoinen. Pidin erityisesti takaumakohtauksesta, jossa näytettiin Himarin sairastumista ja Kanban lähtemistä hänen ja heidän isänsä perään. Ringon häiriintynyt ihastus jatkuu ja nyt sen käsittelyssä päästiin eteenpäin, kun pingviinihattu kommentoi sitä. Kohtalo on pääteemana vaikeasti tajuttava ainakin itselleni, varsinkin, kun Ringo tuntuu päättäneensä kohtalonsa etukäteen ja se sotii vastaan omaa käsitystäni kohtalosta ja siitä kuinka paljon siihen pystyy loppupeleissä vaikuttamaan. Ehkäpä Mawaru saa ajatuksiani kääntymään tästä aiheesta.

5th of December, episode 5

The episode was interesting. I liked the flashback, where Himari's sickness and Kanba's chasing of her and their father was shown. Ringo's disturbing attraction continues and it got commented by the penguin hat. Destiny as the main theme is hard to figure out for me at least, especially, when Ringo seems to have decided hers beforehand and that is against my own belief of destiny and how much you can actually influence it. Let's see is Mawaru will turn my thoughts about this matter. 


6.joulukuuta, jakso 6

Ringon ajatukset kohtalosta saivat valaistusta, kun hänen perheensä menneisyyttä saatiin auki. Nyt en ihmettele miksi Ringo ajattelee kohtalostaan noin, mutta ei se siitä sen vähempää häiriintynyttä tee. Ihmisen psykologia on yleensä yksi kiinnostavimmista asioista animessa ja niin se on tässäkin. Minuun ei kuitenkaan iske huumorin repiminen tästä pakkomielteestä, kuten esim. tämän jakson tavaroiden piilotus Tabukin pihalle.

6th of December, episode 6


Ringo's thoughts about destiny are clearer now, when her family's past was shown. Now I don't wonder why Ringo thinks about her destiny like she does, but it doesn't make it any less disturbing. Human psychology is usually one of the most interesting things in anime and also in this one. However, I don't find it funny when the obsession is made the source of the humour, like in this episode, when the hid things on Tabuki's yard. 


7.joulukuuta, jakso 7

Shon mielenkiinnon Ringon hullutuksiin osallistumiseen ymmärtää, kun miettii Himaria, mutta silti hän tuntuu lähtevän vähän liian helposti mukaan niihin kaikkiin. Tämän jakson hauskimpia kohtia olivat pingviinien sekoilut.

7th of  December, episode 7

Sho's interest in participating Ringo's madness can be understood because of Himari, but still he seems to participate too easily. This episode funniest part were the penguins. 


8.joulukuuta, jakso 8

No niin, vihdoinkin Sho uskalsi puhua Ringolle suoraan tämän hulluudesta! Tilanne menikin jo todella pitkälle, mutta onneksi Shon järki sentään pitää. Mukava cliffhanger myös lopussa.

8th of December, episode 8

Finally Sho managed to talk about Ringo's craziness to her! The situation got almost out of hands, but gladly Sho is still reasonable. Nice cliffhanger at the end though.

9.joulukuuta, jakso 9

Cliffhangeriin ei saatu selvyyttä, mutta olipahan sympaattinen jakso. Tykkäsin hirveästi Himarin menneisyyden pätkistä ja siitä kuinka ne muuttuivat surullisen kaihoisiksi jakson loppua kohden. Tykkäsin älyttömästi myös kirjastovertauksesta ja siitä kuinka muistot ajateltiin kirjoina. Toivoisi sitä välillä itsekin, että pystyisi lukemaan muistojaan yksityiskohtaisesti uudelleen.

9th of December, episode 9


The cliffhanger still continues, but this was a super sympathetic episode. I really likes Himari's past scenes and how they went from happy to sad towards the end of this episode. I also liked the library metaphor and how memories were thought as books. Oh, how I sometimes wish I could read my memories as a detailed books again and again.


10.joulukuuta, jakso 10

Cliffhanger loppui epäyllättävästi, mutta sitäkin enemmän muuta yllättävää tapahtuikin myöhemmin jaksossa. Koko jakso tuntui olevan pohjustusta tulevalle ja tietynlaista juonikulkujen yhdistelemistä. Tämä sarja kyllä onnistuu yllättämään juonikuluillaan, kun ensin käsitellään monta jaksoa stalkkausdraamaa ja yhtäkkiä ollaan panttivankitilanteen keskellä.

10th of December, episode 10


Cliffhanger ended unsurprisingly, but something else surprising happened later in the episode. The whole episode seemed to be basing the future and adding together plot lines. This series knows how to surprise with plot lines when it first deals with a stalking drama for a lot of episodes and then suddenly turns into a hostage situation. 


11.joulukuuta, jakso 11

Niinkuin viimeksi sanoin tuntui, että 10. jakso oli tarkoitettu pohjaamaan tulevia juonikuvioita ja niinhän se olikin. Ringon ja Shon rakkaussuhteen piirteitä on ollut kyllä näkyvissä ja nythän ne saatiin esille. Mielestäni oli ihanaa, että se oli juuri Tabukin tyttöystävä, joka selvensi Ringolle tämän omat tunteet. Jakso myös loppui todella mielenkiintoisesti ja ensimmäisen kerran tämän sarjan katsomisen aikana tuli olo, että voisin katsoa seuraavan jakson heti putkeen.

11th of December, episode 11


Like I mentioned last time, that episode 10 seemed to be a base for future and it was. Ringo's and Sho's relationship's hints could have been seen and now they got brought up. I really liked the fact that Tabuki's girlfriend was the one who helped Ringo realize her feelings towards Sho. The spisode ended interestingly and for the first time watching this series I had the feeling I could watch the next episode right now. 


12.joulukuuta, jakso 12

Puoliväli on saavutettu ja olipas surullinen jakso. Himarin kuoleman lisäksi siitä teki surullisen myös taustatarinat. Pidin taustatarinoiden kerronnasta, joskin en vieläkään ymmärrä kasuaalisten ihmisten animoimista pelkiksi hahmoiksi. Tabukin näkökulmasta kerrotut tapahtumat Momokan kuoleman ympärillä olivat mielestäni hienosti kerrottu. Jään mielenkiinnolla odottaamaan miten sarja enää jatkuu tästä.

12th of December, episode 12


The half way has come and it was a sad episode indeed. Besides Himari dying it was sad because of the flashbacks. I liked how they were told, though I still don't understand the animating of random people as white shapes. The stories from Tabuki's point-of-view about Momoka's death were nicely tell. I will be following with interest how the series is going to continue from this. 





13.joulukuuta, jakso 13

Arvasin, ettei Mawaru voisi jatkua järkevästi, jos Himaria ei herätettäisi henkiin jälleen ja niinhän sitten tehtiinkin. Pakostikin alkaa miettiä, kuinkahan monta kertaa hän vielä kuolee ja ylösnousee? Yllättäen pidän älyttömästi tästä pomminräjäytys draamankaaresta ja sen selviämistä on mielenkiintoista seurata. Tässä jaksossa sen kertominen oli tehty hyvin ja se saa ajattelemaan sekä herättää lisäkysymyksiä eli juuri sitä mitä sen pitäisikin.

13th of December, episode 13


I guessed that Mawaru couldn't continue rationally if Himari wasn't reawaken and that was done. I have to start wonder how many times she is going to die and get reawaken during this series? Surprisingly I like this bomb drama and figuring it out. In this episode the telling was greatly done, it got me thinking and raised more questions. Exactly what it was supposed to do. 


14.joulukuuta, jakso 14

Okei, mitähän ihmettä? Ehkä ei pitäisi enää yllättyä tällaisesta juonenkäänteestä, minkä Yuri nyt aiheutti. Yurin ja Momokan yhteinen menneisyys on mielenkiintoinen draama, mutta se, että kaikkien hahmojen kohtalo tuntuu riippuvan Momokasta alkaa olla ärsyttävää. Ja mitähän Yuri luulee saavansa aikaiseksi tuommoisella ahdistelulla?

14th of December, episode 14


What just happened? Maybe I should not even be surprised by this plot twist what Yuri made happen. Yuri's and Momoka's history is an interesting drama, but the fact that all of the characters destinies seem to link to Momoka is starting to get annoying. Ans what does Yuri think she will accomplish with that harassment.


15.joulukuuta, jakso 15

Tässä jaksossa kerrottiinkin sitten enemmän Momokan ja Yurin yhteisestä lapsuudesta. Momokan päiväkirjan paljastuminen jonkinlaiseksi taikaesineeksi on mielenkiintoinen käänne. Yurin vanhemmat ovatkin sitten mielenkiintoisempi tapaus. Hauskaa että Yurin lapsuustarina osuu katsellessani juuri tähän, sillä olemme viime päivinä käsitelleet koulussa perhetyön tunneilla vanhemman mielisairauden vaikutusta lapseen. Tässähän se on viety oikein ääripäähän, kun mielisairas isä haluaa muokata lapsensa ulkonäköä. Niinkuin on tyypillistä, varsinkin hoitamattoman kotitilanteen jäljiltä, Yurille periytyy sairas mieli. Vaikka Mawarun tarinassa isä onnistutaan saamaan pois tieltä ”taikuuden” avulla on silti ajatuksia herättävää seurata mielisairauden kuvaamista animessa.

15th of December, episode 15


There was more told about the childhood of Yuri and Momoka in this episode. It was interesting when Momoka's diary turned out to be some kind of magical thing. Yuri's parents case was even more interesting. It's a fun coincidence to watch these episodes now as I'm studying family work and especially mental illness' of parents and how they affect on the child. In this it has been taken to the extreme when the mentally ill father wants to modify his child's appearance. The illness also passes on to Yuri which is typical especially when the home situation isn't treated. Although in Mawaru's case they got rid of the father by magic it is still thought provoking to follow a portrayal of a mental illness in anime. 


16.joulukuuta, jakso 16

Miksi kaikki perheet tuntuvat olevan häiriintyineitä tässä animessa? Myös takaumia tuntuu olevan joka jaksossa. Tällä kertaa Masakon menneisyyteen hyppäämiseen kuului hullu yritysjohtaja isoisä, joka kuoltuaan sai Masakon pikkuveljen Marion valtaansa. Fantasiaelementtien ja mielisairauksien yhdistäminen tuntuu olevan jo jonkinlainen teema. Muuten tämä jakso tuntui vähän irralliselta, jos ei sitä myöhemmin liitetä juoneen jotenkin.

16th of December, episode 16


Why every family in this anime seems to be messed up? Flashbacks seem to also be in every episode now. This time Masako's history contains crazy corporate leader grandfather, who possesses Masako's little brother Mario after his own death. Putting together fantasy elements and mental illnesses seem to already be a theme. On the other hand this episode seemed a bit out of place, especially if this doesn't get mashed into the main plot later. 


17.joulukuuta, jakso 17

Tämä jakso se vasta olikin tulevan pohjustamista. Ennustettiin tappelua ja kuolemaa. Mielenkiintoista nähdä aikooko Kanba kuolla Himarin puolesta vai mitä lopulta käy. Muut taas tappelevat päiväkirjasta omien näkemystensä vuoksi. Onkohan Yurin ja Tabukin avioliitto käytännöllisyyskysymys vai yhdistääkö heitä Momoka niin paljon?

17th of December, episode 17

Well this episode was basing for future. They predicted fight and death. It is interesting to see if Kanba is going to die for Himari or what will happen in the end. The others were fighting for the diary for their own causes. I wonder if Yuri's and Tabuki's marriage is a convenience aspect or does Momoka bring them together so much?


18.joulukuuta, jakso 18

Lisää häiriintyneitä perhetaustoja! Taas Tabukin tapauksessa nähdään kuinka mielenhäiriöt periytyvät ja vaikuttavat elämään. Yurin ja Tabukin avioliitto osoittautui käytännöllisyys syistä solmituksi. Himarin henki oli taas tipalla. Nyt olisi ollut mielenkiintoista nähä mitä olisi tapahtunut, jos hän olisikin kuollut jälleen kerran?

18th of December, episode 18


More messed up families! In Tabuki's case it can be seen again how meltall illnesses go from parent to child and affect ones life. Yuri's and Tabuki's marriage turned out be out of convenience. Himari's life was on the line once again. It would have been interesting to see what would have happened if she had died again?


19.joulukuuta, jakso 19

Sarjan ehdottomasti isoin yllätys tähän mennessä tuli nyt, kun selvisi ettei Himari olekaan Kanban ja Shouman sisko vaan kohtalon mukaan Shouman ja Himarin pitäisikin olla parikunta. Olin odottanut, että Shouma ja Ringo päätyisivät yhteen ja heidän väleistään on vihjailtu jo voimakkaasti. Tuleekohan tästä nyt kolmiodraama vai mitä?

19th of December, episode 19


The biggest surprise up to this point came now, when it was revealed that Himari isn't Kanba's and Shouma's sister and according to fate Shouma and Himari should be a couple. I had waited fro Shouma and Ringo getting together in the end as there has been a lot of hinting of that. Is this going to be a love triangle or something else?


20.joulukuuta, jakso 20

Avasipa tämä jakso paljon taustoja. En olisi arvannut, että lopulta ketkään pääkolmikosta eivät ole biologisia sisaruksia keskenään. Shouman, Himarin ja kissan pieni perhetarina oli todella söpö ja saikin sitten traagisen lopun. Tämän sarjan yhteiskunta on kyllä mennyt jossain kohtaa pahasti retuperälle, kun lapsia tapetaan, koska niiden ajatellaan olevan turhia.

20th of December, episode 20


Well this surtainly opened some backgrounds. I wouldn't have guessed that in the end none of the main trio would be biological sisters. The little family of Shouma, Himari and the cat was really cute ans it got a violent ending. This series' society has gone really wrong at some point as children are being killed when they are thought unnecessary. 


21.joulukuuta, jakso 21

Olipa tunnemyrskyinen jakso. Pidin erityisesti Shouman ja Himarin hyvästienjättökohtauksesta sekä Kanban ja Shouman riidasta. Oli myös jännä nähdä kuinka paljon Kanba on valmis tekemään pelastaakseen Himarin.

21st of December, episode 21

Well that was a rollercoaster of feelings. I liked the scnes od Shouma and Himari saying goodbyes and kanba and Shouma fighting. It was also interesting to see how much Kanba would do to save Himari. 


22.joulukuuta, jakso 22

Kanban puhelimen sovellus oli superkäytännöllinen. Keilaa puhelimellasi ja pommi ilmestyy sinne minne haluat. Kanban tulevaisuus ei kuitenkaan näytä valoisalta ja mielestäni olisi oivallinen juonenkäänne, jos hän kuolisi.

22nd of December, episode 22

Kanba's app was really useful. Just bowl with your phone and a bomb just comes out where ever you want it. Kanba's future doesn't seem that light full though and it would be a great plot point to kill him off in my opinion. 


23.joulukuuta, jakso 23

Tämän jakson ehdottomasti mielenkiintoisin ja paras kohtaus oli päiväkirjan polttaminen. Pidin siitä kuinka Kanban hahmo on muuttunut sarjan aikana niin paljon, että pystyy näinkin helposti vain polttamaan asian joka auttaa Himarin henkiin ja jota yritti epätoivoisesti saada itselleen sarjan alussa.

23rd of December, episode 23

This episodes most interesting and the best scene was burning the diary. I liked the way how kanba's character has changed so much during the series that he can that easily just burn the thing that would help Himari and was desperately trying to get at the beginning. 


24.joulukuuta, jakso 24

Odotin surullista loppua ja sellainenhan se olikin. Jakso oli älyttömän kauniisti animoitu. Vaikka Kanban ja Shouman kuolemat olivat surullisia, niin mielestäni tällainen loppu oli paras mahdollinen sarjalle.

24th of December, episode 24


I expected there was going to be a sad ending and sad it was. The episode was really beautifully animated. Although Kanba's and Shouma's deaths were sad I think that this was the best possible ending to this series. 

Kokonaisuudessaan Mawaru Penguindrum oli ihan mielenkiintoinen katsottava. Pidin sen monista ominaisuuksista, kuten animaatiosta ja tietyistä metaforista. Sarja sai ajattelemaan käsitellessään ihmisen luonnetta ja kohtaloa. Se ei kuitenkaan iskenyt omaan animemakuuni ja oli turhan sekava. Annoin Mawaru Pengindrumille 5/10 pistettä.


On the whole Mawaru Penguindrum was interesting to watch. I liked many aspects of it especially the animation and some of the metaphores. This series got me thinking when it dealed with the human nature and fate. It wasn't really my kind of anime and it was too confusing at times. I gave Mawaru Penguindrum 5/10 points. 












 
 






13 kommenttia:

  1. Taitaa olla eka kerta, kun katsot Kuniko Ikuharan ohjaamaa ja käsikirjoittamaa animea? Ikuharan sarjoissa symboliikalla on todella suuri merkitys ja symboliikkaa esiintyy vahvasti/paljon myös Penguindrumissa. Ikuharalla on symboliikan lisäksi myös monia muita ns. "tavaramerkkejä", joita ovat esimerkisi nuo transformaatiokohtauksien toisto. Yleistä Ikuharan sarjoille on myös esitettyjen kysymyksien ja salaisuuksien paljastuminen vasta sarjan loppupuolella eikä Penguindrum oli poikkeus. Lisäksi Penguindrumissa pääpointtina ei ole tuon pingviinirummun löytäminen, vaan kysymys siitä, onko kohtaloa olemassa ja onko jokaisen kohtalo kiveen hakattu ja jos on, niin voiko kohtaloaan muuttaa. Toisena pääpointtina on Himarin pelastamiseen liittyvä moraalinen ongelma; jos Himari pelastetaan, jonkun muun kohtalo muuttuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. * eikä Penguindrum ole poikkeus

      Poista
    2. Mainittakoon myös vielä, että Ikuhara ei anna suoria vastauksia hänen sarjoissaan esitettyihin kysymyksiin/mysteereihin, vaan hän tykkää jättää ne katsojien itsensä pääteltäviksi. Tästä syystä Ikuharaa usein kutsutaan Japanin David Lynchiksi.

      Poista
    3. Kiitoksia kommentista! Juu, tämä on ensimmäinen kerta, kun katson Ikuharan ohjaamaa animea. Olen muutenkin aika aloittelija vieläkin animen parissa. Arvelinkin, että jostain tämän suuntaisesta voisi olla Penguindrumissa kyse, mutta niinkuin tämän postauksen alussa mainitsin en tiennyt Penguindrumista oikeastaan mitään etukäteen.

      Aika normaaliahan se on, että salaisuudet paljastuvat vasta sarjan loppupuolella ja se myöskin, että sarjan pääidea ei lopulta olekaan se mitä aluksi ehkä olettaa. Sama tuon kanssa, että asioita jätetään selittämättä. Toisaalta se on ärsyttää ja toisaalta mukavaa, että kaikkea ei selitetä läpi puhki.

      Poista
    4. Korjaus kommenttiin: Olenkin katsonut aiemmin Sailor Moonia, jonka en heti muistanut olevan myös hänen ohjaamansa. Ja siinäkin ei-ehkä-niin yllättäen transformaatiokohtaukset toistuvat.

      Poista
  2. http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Analysis/MawaruPenguindrum <-- kun olet saanut katsottua pingviinirummun kokonaan niin suosittelen lukemaan tämän

    VastaaPoista
  3. http://tvtropes.org/pmwiki/posts.php?discussion=13101108240A39480100&page=29#706 tää kannattaa kanssa lukea

    VastaaPoista
  4. In Mawaru-Penguindrum abusive parents are one of the major themes in the show; the majority of the characters have a screwed up childhood because of them.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks for the comment! Yeah, I kind of figured out it could be like that. It is interesting to see if there is even more of that going towards the end.

      Poista
  5. I’m pretty sure that the world of the story does not actually have an institution where unwanted children are ground up into shiny crystalline shards, thus turning them into “invisible entities” who are “indistinguishable from everyone else.” The surreal imagery and the heavy-handed symbolism scream “this is a metaphor!”

    Some viewers think that this is a symbolic representation of an actual orphanage or foster-care system, but I think even that is too literal. There is no reason to think that Keiju would be sent to an orphanage just because his mother lost interest in him. The Child Broiler represents the despair that children feel when they don’t have their parents’ emotional support.

    This implies that the scene where Momoko rescues Keiju from the Child Broiler did not literally occur as shown. Probably she did burn her hand but this was the result of using the Transfer of Fate spell. That might explain why Keiju was so slow to recognize the parallel scene when it occurred.

    And when we see Yuri's sculptor father preparing to use a chisel on her, that's a metaphor for sexual and physical child abuse.

    VastaaPoista
  6. The Child Broiler worked like a concentration camp, where children abandoned by parents/society gathered. It would crush the children and remodel them, making them transparent like a glass, hence they would become ordinary people on streets that you would not spare a glance at, them being fully alienated from society. This kind of existence symbolized the ‘ideal’ image of children that society expected them to be. Individuality and disobedience were not tolerated. Like a traditional East Asian culture, conformity was triumphant. The child was supposed to follow the lead of others and not breaking traditions.

    VastaaPoista
  7. Japan had long been a patriarchal society, granting men the power and rights while diminishing women’s status for centuries. In 1990s Japan, things had improved, but the idea of male dominance was still very prevalent. Here, Mawaru Penguindrum was not specifically criticizing 1990s Japan but the culture as a whole. The old, conservative males had dominated the political sphere for decades, and their failure to bring fresh changes bothered many Japanese. In society, the old-fashioned hierarchy also prohibited refreshing ideas from blossoming, because instead of wanting new ideas, they just wanted obedient followers. The traits that people worshiped – masculine traits such as competitiveness, independence, aggressiveness – were the reason why they could not break out of their own dilemma.

    As the prosperity of 1980s became past tense, the adults were eager to equip their children with the best skills to survive. When that backfired, like the case of Tabuki, the children were deemed worthless, and were succumbed to the fate of being the ‘nobodies’ in society. Mawaru Penguindrum offered a highly dramatic, yet deeply haunting, solution to that: the ‘Child Broiler’.

    The Child Broiler worked like a concentration camp, where children abandoned by parents/society gathered. It would crush the children and remodel them, making them transparent like a glass, hence they would become ordinary people on streets that you would not spare a glance at, them being fully alienated from society. This kind of existence symbolized the ‘ideal’ image of children that society expected them to be. Individuality and disobedience were not tolerated. Like a traditional East Asian culture, conformity was triumphant. The child was supposed to follow the lead of others and not breaking traditions.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks for the long comments and your thoughts about the Child Broiler! I already thought earlier that Mawaru is great example in showing child care problems, the problems about orphanages and parents with mental illnesses. Like you said that Keiju wouldn't be put to a orphanage just because his mother lost interest in him. I think that Keiju could have been put in because his mother had a mental illness or something like that. Keiju just would not get it that way as he is too young. He just saw the place as the Child Broiler.

      Poista